• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Сторінка вчителя-дефектолога

У нашому дошкільному закладі є дві групи компенсуючого типу, де проводиться робота з реабілітації дітей з порушенням зору.

Призначення цих груп - вчасно надати допомогу з патологією зору. Тільки рання діагностика і своєчасне проведення лікування забезпечує позитивні результати у відновленні зору, адже у спеціальних закладах створені умови для систематичного впливу. Корекційно- педагогічна і лікувально- відновлювальна робота в дошкільному закладі взаємозалежні, тісно поєднані.

У спеціалізованій групі для дітей з вадами зору виховується в середньому 13 – 14 дітей.

Для ефективного проведення занять діти діляться на підгрупи, які формуються за гостротою зору, діагнозом, віковою групою:

Ø Перша підгрупа – з дітьми проводиться корекційна робота направлена на розвиток гостроти зору, подолання амбліопії та локалізацію зору.

Ø Друга підгрупа - з дітьми проводиться корекційна робота направлена на розслаблення конвергенції, розвиток бінокулярного зору, подолання незначної косоокості.

Ø Третя підгрупа - з дітьми проводиться корекційна робота направлена на закріплення бінокулярного зору, розвиток стереозору.

Ø Четверта підгрупа - корекційна робота з дітьми направлена на подолання збіжної косоокості.

Корекційна робота у дитячому садку здійснюється на основі максимального зближення медичних та педагогічних засобів корекції.

Усі види корекційної роботи пронизані завданням лікувального характеру. кожен вид діяльності, кожне заняття мають, окрім загальноосвітніх завдань, корекційну спрямованість, витікаючи із спільних планів перспективної роботи, а також індивідуальних особливостей кожної дитини.

Знання зорових можливостей дитини дозволяє педагогові цілеспрямовано впливати на розвиток зору, створювати умови для закріплення результатів відновлювального лікування. Система вправ, сприяючих активізації зорового сприйняття і пізнання навколишньої дійсності, використовується з урахуванням зорових можливостей кожної дитини. Офтальмологічних вимог дотримуються не лише на занятті, але і в режимі усього дня, з урахуванням індивідуальних особливостей.

Робота з дітьми, які мають вади зору, проводиться в таких трьох основних напрямках:

· навчально-виховний;

· корекційно-відновлювальний;

· лікувально-профілактичний.

Дефектолог діагностує на початку навчального року особливості пізнавальної діяльності кожної дитини, визначає рівень сформованості, уявлень про навколишній світ, сенсорний та мовленнєвий розвиток дітей з вадами зору, проводить підгрупові та індивідуальні заняття.

Психолог в індивідуальному порядку діагностує рівень сформованості психічних процесів, проводить індивідуальну роботу з дітьми групи ризику.

Медсестра- ортоптистка з кожною дитиною проводить апаратне плеопто-ортоптичне лікування, призначене офтальмологом, спрямоване на відновлення зорових функцій .

Знання зорових можливостей дитини, в тісному взаємозв’язку з дефектологом, дозволяє вихователю цілеспрямовано впливати на розвиток зору дітей, а на індивідуальних заняттях виправляти недоліки засвоєння дітьми програмових завдань.

Ігри та вправи, які рекомендовано використовувати на індивідуальних заняттях

№1 ігри для підвищення гостроти зору дітей

№2 ігри для розвитку бінокулярного зору дітей

№3 ігри на розвиток стерео зору дітей


Рекомендації до проведення корекційних індивідуальних занять

-робочий стіл для проведення індивідуальних занять розміщується так, щоб природне освітлення падало з лівого боку. Крім природного освітлення використовуються лампи денного світла;

-демонстраційна дошка- мольберт встановлюється на рівні очей дитини, на відстані 1 метра, зеленого кольору;

-на кожному робочому місці дитини повинен бути індивідуальний фланелеграф ( 20 х 30см) з контрастним тоном (темно- зелений для дітей з міопією, або світло- зелений фон для дітей з атрофією зорового нерва);

-дітям із збіжною косоокістю необхідно використовувати підставки.

-всі індивідуальні посібники розкладаються на дитячих столах у верхній частині, у порядку їх використання, зворотною стороною догори, щоб не відволікати уваги дітей передчасно.

-фішки, дрібний роздатковий матеріал викладається у індивідуальних коробках з кришками або у конвертах.

-при демонстраційному та індивідуальному показі дефектолог і діти обов’язково використовують указки.

-під час заняття педагог повинен знаходитись з правого боку демонстраційної дошки.

Дефектолог може стояти, якщо у підгрупі займаються діти із збіжною косоокістю, або сидіти, якщо діти мають розбіжну косоокість.

Індивідуальні заняття проводяться для корекції загального розвитку та зорових функцій дитини.

Починати індивідуальне корекційне заняття необхідно із зорової гімнастики на розслаблення очних м’язів. Будувати заняття потрібно поступово ускладнюючи завдання. Чергувати завдання так, щоб діти спрямовували погляд то вдалину, то на близьку відстань. (одне демонстраційне завдання, два індивідуальних).

Кількість завдань на корекційному індивідуальному занятті залежить від віку дітей та стану зору:

Молодша група -3-4завдання (10-15хв)

Середня група- 4-5 завдань (15-20хв)

Старша група- 5-6 завдань (20-25хв)

Кількість дітей на індивідуальному занятті переважно 2-3 осіби.

Неприпустимо проводити демонстрацію об’єкта, тримаючи його в руках. Це викликає тремтіння об’єкту, що спричиняє перевтому очей. Тому всі демонстраційні і індивідуальні об’єкти повинні бути фіксованими.

Закінчувати заняття бажано роботою спрямованою на розвиток дрібної моторики та зорових функцій (малювання по крапках, штрихування пересічними лініями, сортування дрібних предметів, трафарети, шнурування).

В кінці заняття проводиться пальмінг. Пальмінг - (від англійського слова «долоня»). Ще в свій час, Е. Кант, говорив: «Рука - це мозок, виведений назовні. Людський інстинкт підказує: «Використай свою руку, поклади на те місце, яке тебе хвилює, ниє, тривожить. Ісціли себе сам». Це прийом затемнення очей, при якому можна досягти найбільшого розслаблення.

Кiлькiсть переглядiв: 1343

Коментарi